lördag 7 april 2012

Malapascua!

Då var man iväg igen. Tillbaka för tillfället på Malapascua i Filippinerna.. :-) förbaskat underbart!

Det är pappa och jag som är iväg dryga 2 veckor i Filippinerna. 10 nätter på Exotic Island Dive Resort på Malapascua, sen vidare till Bohol, en ö lite lägre söderut.

De senaste 5 dagarna har vi mestadels ägnat åt dykning. Igår hade vi en helt sjuk dag i dykväg. Upp 04.15 för att åka iväg och hoppas på att få se Thresher Shark. En väldigt fin haj som på mornarna simmar upp till grundare vatten (20-30 m) för att bli "tvättad" av mindre fiskar. De simmar glamouröst med sin ca 1.5 m långa kropp och lika lång lieformade skjärtfena nån ynka meter framför en... HÄFTIGT!

Sedan gjorde vi ett eftermiddagsdyk på typ samma divesite. Men denna gång för att se rockor. Devilray var vad vi förväntade oss att se. Vad vi dock INTE förväntade oss att se, som de inte sett här på en månad, var Mantaray!! En rocka som är helt sjukt stor och nästan overklig.. med ca 5 meters vingspann och en "flax-cykel" på typ 5 sekunder svepte sen fram långsamt och glamouröst på 10 meters avstånd från oss och gav oss en otrolig adrenalinkick i kombination med glädjetjut i regulatorerna :-P se bilden nedan på en Mantaray!

Jag har lyckats dra på mig nån förkylning, så fick hoppa dyket i förmiddags, men hoppas på att jag kan vara med på nattdyket ikväll o se mandarinfish, sjöhästar o havsormar o mycket mycket mer!

Nu ska jag lyfta på röven o hämta min sarong o lägga mig på stranden en stund, blir nog mestadels skuggan idag med tanke på förkylningen.. ljudbok i öronen o kanske en fresh mango shake på det så är denna dagen också fulländad :-)

Hade!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar