lördag 19 mars 2011

Surat Thani.. Herregud vilken stad.. :P

12.30 idag stod jag och patric vid piren pa Koh Phangan, och jag hade inte an bestamt mig om jag skulle till Koh Tao eller soder ut och darmed aka med samma farja som patric till Surat Thani. Men i sista sekund slappte angesten mina axlar, och jag bestamde mig for att aka till Surat Thani med patric.


Harifran sen hade jag imorgon bitti tankt att aka till Koh Lipe. En o langst ner i Thailand som Pappa, jag och min kara syster Emma skulle aka till en gang, men baten fick vanda och aka tillbaka pa grund av det blev typ orkan pa sjon.. (Dock akte Emma dit dan darpa och jag och pappa akte tillbaka till Trygga Ao Nang) Men detta ar en helt annan historia.

Sen tankte jag att jag efter nagra dagar pa Koh Lipe skulle ta mig med baten till Langkawi, ska tydligen vara fint och ha stort utbud av aktiviteter.

Och innan mitt flyg gar fran Bangkok till Manilla tankte jag mig hinna med en eller tva dagar i Kuala Lumpur for att kanna av storstaden lite med Petronas Tower och Shopping! (har btw inget utrymme i min vaska for nanting.. :( Far kanske bli att kopa en till och slapa med mig runt resan..)


Sa ikvall tankte jag att jag har i Surat Thani kunde boka en bussbiljett tills imorgon. "kan val inte vara sa svart? Det gar ju alltid overallt annars i Thailand?" Men det var lattare sagt an gjort.. Jag tankte att de pa hotellet kunde fixa en biljett, men Nej da.. vi bor pa lyxigaste hotellet i Surat Thani (Diamond Plaza) men inte f*n kan dom fixa en bussbiljett. jag blev tipsad om att ga till en Travel Agency som skulle ligga "500 meter ditat" bredvid ett KFC. Bra! Tankte jag, det ar latt att hitta!        NAa.... Patric och jag gick pa en gata som lag ditat hon pekade, och kom tillslut till ett shoppingcenter mitt i ingenstans. Jag sag inte en enda vasterlandsk manniska, och ingen kunde engelska. Gott! "KFC? here? this building? yes? No? Ok.. kopkun Kap.." Men tro det eller ej, det visade sig att KFC lag I den har byggnaden. OK! ...och travel agencyn da? Jo men dar stod en liten monter-disk med en liten thailandare bakom. och efter en lite langre konversation pa Thailandska / Engelska, kom vi fram till att jag skulle aka nan gratisbuss till nat stalle 20 min harifran for att kopa biljett. Bussen gar om 40 min. ok. da ater vi middag pa KFC forst da.. Sen nar jag skulle aka, sa tankte jag att jag hor med henne en gang till. :P Da visade det sig att de stangde ticket-stallet kloickan 17.00 och att det oppnade klockan 08.00 imorgon bitti. Sa jag skulle fa aka dit da.. jaja, "men nar gar bussen da". "klockan 07.00" hhmm... men det gar ju inte.. "kaa kaa kaa" Yes.. Ehhmm.. Jag gick tillbaka till Hotellet...

Men val tillbaka pa hotellet, jag och Patric har pa nagot satt blivit bundis med hotellets pickolo (eller hur det stavas) :P Det var han som hjalpte oss sist med biljetten till Koh Tao. Och han kunde visst fixa mig en minibuss till Hat Yai i alla fall :) Det ar en ganska bra bit pa vagen. Sa far jag kopa mig en bussbiljett till Satun och piren "Pak Barra" darifran. sista baten gar klockan 14.00... hoppas jag hinner med den. Han sa att det tog 4 timmar med minibuss till Hat Yai, och sen 1,5 tim till satun.. Da ar klockan 13.30, forutsatt att jag far en biljett nar jag kommer fram till Hat Yai som gar direkt.. Kanns lite tajt.. Men jag ar ju i Thailand, sa det brukar losa sig! :D (... hoppas jag...)

Hade

1 kommentar:

  1. HEJ!
    Så jäkla kul att läsa om dina äventyr!
    Jag vill höra allt, har du skype? Jag vill prataaaaaaaa!

    Kramar i massor, och ta hand om dig.
    Anna Å

    SvaraRadera