torsdag 7 april 2011

Advanced Open Water, D #4 och D #5

Det fjärde dyket på AOW-kursen valde jag att göra som nattdyk! :-) Var riktigt häftigt. Vi började dyket precis innan solnedgång, och avslutade en lång stund efter. Detta för att få uppleva mandarinfiskarnas parningslek. Hanen jagar honorna en liten stund, tills han får napp, då lägger de sidorna emot varandra, och viftar med sina små fenor och stiger långsamt uppåt några decimeter, för att sedan snabbt åka ner igen. Detta gör hanen flera gånger med olika honor under ungefär en halvtimmes tid. Vi betraktade dem i ungefär en kvart. Efter det var solen nästan helt nere och vi tände våra dykarlampor för att se något :-) Det var riktigt häftigt.. Vi såg jättestora krabbor, giftiga "Lionfish", undervattensormar, jättefula räkor :-) , jättefina stora sjöhästar och mycket mycket mer :)


Mandarinfish parar sig

Idag gjorde jag mitt femte och sista dyk för kursen. Och jag valde Peak Performance Boyancy, alltså finjustering av flytförmågan. Detta för att helt enkelt förbättra min förmåga att hålla rätt nivå i vattnet när jag dyker. Sikten var faktist bra idag, nästan 20 meter :) Har annars haft lite otur med just det.. Men idag var det bra :) Lägger upp lite bilder på några av de väldigt många fiskar jag såg idag. Tänkte jag skulle åka tillbaka till samma dykställe och ta egna bilder med min kamera, men nu lägger jag ut andras bilder :-)

Överst: Bannerfush
Underst: Butterflyfish

Batfish (rätt så stora :P )

Angelfish

En företedda Grouper :P
Pappa sitter förresten just för tillfället och kollar film och svarar på frågor för att ta Open Water :) Jag visste väl att han skulle få mersmak efter Discover-dyket han gjorde :) så när han avklarat kursen kan vi dyka tillsammans och vara "divingbuddies" :)

Nu börjar det närma sig lunch och incheckning på dykresortets rum. Äntligen flyttade vi hit, så vi slipper att gå så långt varje dag... ( typ 10 min, men ändå :P )

Hade så gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar