tisdag 5 april 2011

Advanved Open Water Dive #1, #2, #3 :)

Idag har jag påbörjat min Advanced Open Water - kurs!
Tidig morgon, 04.15 gick jag upp för att gå direkt till dykcentret ett par hundra meter bort från resortet vi bor på nu. (I övermorgon skall vi flytta till dykcentrets resort :) )

Det första dyket var ett "Deep Dive" klockan 05.00. Deep Dive innebär att man en gång under dyket tillsammans med instruktör går ner 30 meter, för att se hur man kan hantera en potentiell djupberusning. Jag kände ingenting, så det var ju bra :) För övrigt var det dyket fint med mycket fina fiskar och koraller :) Men ingen röd färg syntes, då den försvinner när man kommer ner så djupt. Och fortsätter man ännu djupare försvinner fler färger succesivt.

Dyk nummer två var på ett vrak från en färja som gick under med 300 personer ombord under en tyfon för 30 år sedan. Var rättså häfitgt faktist, men jag skulle gärna ha sett att alla möbler och sådant hade varit kvar, men då får jag väl åka till Titanic ;) Men det var mycket fina växter som hade växt på vraket, och mycket fisk strömmade runt precis som vi :)

Det tredje och sista dyket för dagen var ett lite grundare dyk på mellan 9 och 18 meter mestadels. Väldigt mycket fina koraller och fiskar. Såg en minst 2 meter lång White tip shark !! :) Sovande under en klippa, visst, men ändå :) Riktigt mäktigt djur! Såg också massor av blåsfiskar med varierande storlek :) Angelfisharna var riktigt fräna också, typ 4 dm stora i vardera riktning, fast 1 cm smala :) . Såg ut som förstorade små akvariefiskar :)

Det var RIKTIGT strömt på de två första dyken mellan 0 och 10 meter ungefär, tur det fanns en lina att hålla i när man gick upp och ner. Men så fort man kom ner på lite djupare blev det genast lugnare.

Imorgon tror jag att jag skall köra ett nattdyk :) ska tydligen vara riktigt häftigt. Tror jag ta med kameran ner då och försöker få lite foton tagna :) Sen kommer nog Farsgubben göra en "Discover-scuba" imorgon. Ett prova-på-dyk. Får väl se om han får mersmak eller blir avskräckt. :P

Nu plockar de bort de tomma drinkglasen och maten från bordet på stranden, och det är dags för efterrätt.. (Tjockisar)

Hade så gott alla! :)

1 kommentar: