lördag 23 april 2011

Bilhyrning på Fiji´s huvud-ö!

Igår anlände vi till Fiji international airport klockan 07.00 lokal tid, efter en 10 timmar lång flygresa över natten, UTAN sömn. Så igår var man ganska mör i huvet.. Vi blev upphämtade på flygplatsen och blev skjutsade till resortet vi skulle bo på. Killen var pakistanier och drev med det mesta på hotellet. Taxi-chaufför, Receptionist, Pool-kille, Servitör mm. Efter tidig incheckning letade vi oss till ett ställe att äta frukost på. Detta ställe kom att bli vårt ställe även för resterande måltider denna dag. Dyrt som f*n, men gott i alla fall.
   Dagen slutade med att vi bevittnade våran första (men ack, ej den sista) solnedgången i söderhavet.. Underbart..

Idag blev vi väckta klockan 07.30 av herr pakistan. Han ville komma med frukost på vårat rum, så det fick han. Det var gott :) Sedan bar det iväg till biluthyrningen. Han kom och hämtade oss vid hotellet vid 09.00. Vi bokade en A/C bil igår. inga problem. Men Oj då.. när han hämtade oss fick vi det helt oväntade beskedet att det visst inte fanns någon bil med A/C.. Det slutade med att vi tog en bil utan A/C fram till 16.00 och bytte då till en med..

Under dagen har vi åkt bil, gått en tur ut genom skogen till stora sanddynor och kom slutligen till en strand. påvägen tillbaka gick vi genom en skog av mahognyträd och spindlar. Precis innan vi åkte tillbaka till bilhyrfirman blev vi tillfrågade om vi kunde plocka med två japaner som skulle till samma stad som vi. (Nadi, ca en timme bort). Inga problem, verkar vara väldigt vanligt med folk som liftar här på Fiji. Man ser folk som står o vinkar längst vägarna efter skjuts hela tiden.

Ikväll checkade vi in på Beachhouse. Ett resort i söder på "Coral Coast" här på huvudön. Imorgon kanske det blir dykning eller fiske, eller något annat.. kanske bara strand o bad. vi får se vad tiden visar :)