måndag 11 april 2011

Threshershark! Harlequin Shrimp, och Handla Vandla ny Klocka!

Igår gick jag upp vid 04.30 för att göra ett morgondyk efter i första hand Hammarhaj, men med sannolikhet att även se devilray´s och threshershark´s :) Givetvis tog jag med kameran för att få med mig detta hem.

Det var molnigt när vi påbörjade vår en timme långa båtfärd mot "Kemod Shoal". efter 30 min började det regna, och höll på tills 5 min innan ankomst. Blotta tanken på att sikten skulle vara skit fick mig att bli grinig över att ha gått upp vid 04.30... Men så fort jag hoppade ner i vattnet ändrades min inställning till detta dyk :) Sikten var bra, ca 20 meter, och vi påbörjade dyket med att åka ner på ca 20 meters djup och åkte ut på öppet vatten för att söka efter haj..
    Efter ca 10 min tittade jag på min kamera, och tror ni inte att skithuset hade börjat läcka!... var fullt med små droppar på insidan av undervattenshuset.. Det är ju såklart INTE bra för kameran, så jag fick avbryta dyket.. :( steg upp till typ 10 meter för att släppa på trycket mot huset för att få den att i alla fall sluta läcka MER.. så åkte jag tillbaka mot båten och mötte min Advanced-instruktör Johan i vattnet som signalerade att det var ok med kameran. (Han är erfaren på foto-fronten undervattnet) Så jag fick lita på honom en stund, och vi simmade runt lite på 6-7 meter och kikade lite till efter haj, och helt plötsligt ser jag en Threshershark en bit bort :) Den varade inte där så länge, men jag såg den i alla fall! :) Jag bestämde mig sedan för att gå upp och ta isär kameran. Den var OK. Sen när de andra i min dykgrupp kom upp fick jag höra att rävhajen hade simmat runt omkring dem i flera minuter, och att två devilray´s (rockor) hade kommit och visat upp sig.. Fan..

Men men, nu är jag i Borneo och kommer att dyka här också förhoppningsvis. Och sen väntar Fiji, så jag kommer nog få beskåda fler häftiga dyk!

Här kommer ett par bilder från dyket i förrgår. Platsen heter House Reef. Det var Exotic Island Dive Resort´s privata dykställe. (Stället vi dök och bodde på)

Den väldigt underliga men väldigt fina räkan på bilden, är en väldigt ovanlig varelse, men finns uppenbarligen där :) Här klarade kameran av att hålla tätt i alla fall! :)



Harlequin Shrimp



Sen på flyget idag till Kota Kinabalu, Borneo, Malaysia, fick jag för mig att införskaffa en ny klocka. Hade faktist tittat lite snabbt på den på flyget från KL till Manila för ett par veckor sen, så nu fick det bli att bestämma sig. Och jag är nöjd än så länge :)


Police - Dynamo, modell 2011 :)

Nu är det dags o lägga sig snart.. prata lite med Caroline först på Skype, om hon kommer in nån gång :| Ska upp kl. 5 imorn bitti för att flyga till Sepilok och Orangutangerna!! :)

Vi har bokat nån 2-dagarstur där borta i djungeln med Orangutanger och flodfärder, får väl se om det är värt det :)

Hade så göttit! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar